Exkluzivní rozhovor s Riamem, tvůrcem následovníků. Jak to původně vše bylo? Proč to začalo? A daleko víc!
Původně jsem si přizval Riama na rozhovor ke krýglu píva. Ovšem Riam má nyní tolik práce, že jsem se musel vydat na dalekou cestu. Na tajný ostrov, tedy, to jsem si původně myslel!

Redaktor: Zdravím tě, Riame. Vím, že toho máš momentálně hodně, takže začnu rovnou. Jak vznikla myšlenka následovníků?
Riam: Myšlenka vznikla v mé hlavě z důvodů technických, protože se objevila potřeba udělat členství ve frakci více flexibilním a zejména nezávislým na členství v konkrétní guildě, či konkrétním městě. Druhou věcí bylo stanovení nějakého objektivního principu měření úspěšnosti, viz dnešní (ale i dřívější) bodování, určitá motivace a "kariérní růst" atd. Postupem času do této základní představy začala pronikat i myšlenka maximální samostatnosti frakcí a minimalizace administrativní zátěže. Dosavadní systém byl natolik komplikovaný, že jiný člen RT než ten, kdo dlouhodobě spravoval danou frakci, ani nemohl znát nazpaměť celý přijímací proces včetně všech technických nastavení. A samozřejmě to pak ve výsledku obtěžovalo RT i hráče, protože veškeré procesy se zdržovaly. Možná by bylo vhodné vysvětlit i pojem následovníci, protože aktuálně pojem následovníci=frakce=herní skupiny. Tyto pojmy jsou tudíž zaměnitelné a nemá smysl za použitím jiného pojmu hledat jiný význam.
Redaktor: Velice pěkné. Jakpak sis, původně, představoval tento systém? Jak moc se liší od toho, který se spustil v nedávné době?
Riam: Krom té technické stránky z úvodu mé první odpovědi jsem měl tu představu, že frakcí se toto nijak nedotkne a že se spíše umožní neutrálům, dočasně, aktivně podpořit nějakou skupinu (hlavně pro účely akcí) a pak ještě možnost tzv. tiché podpory, že prostě a jednoduše vyjádřím sympatie té či oné straně, čímž tato získá body. To mělo frakce motivovat s neutrály pracovat. Jinak se nic zásadního nezměnilo krom toho, že ze skupin vypadl Temný Kult, se kterým byly neustálé problémy, a něco se pořád měnilo, což ostatně vyplývalo z jejich pojetí a technického nastavení a dále vypadla jakási pseudo skupina Paladinové, a to jednak z důvodu jejich těžko uchopitelného postavení a taktéž z důvodu, že jejich nastavení, co by prodloužené ruky RT nebylo korektní vůči ostatním skupinám a přenesení pravomocí se ne vždy osvědčilo. Tím nemyslím, že by Paladinové selhali, byť chyby se staly, ale hlavně hráči měli tendenci neustále paladiny bombardovat nesmyslnými žádostmi na základě ničím nepodložených domněnek. S nadsázkou lze říci, že zrušení Paladinů bylo pro ty hráče jistým vysvobozením a nyní si mohou užívat opět volnosti.
Redaktor: Takže se vlastně tvá idea změnila v tom, že jsou teď následovníci hlavně o PvP, je tak, nebo se něco z tzv. „tiché podpory“ plánuje i dál?
Riam: To je otázkou, jaký má tichá podpora smysl. Ne vždy je představa, či ideál ve výsledku to pravé. Ne vždy je možné nebo dokonce vhodné snažit se udělat za každou cenu fungující realitu. Jinak to RP je ošemetné. Kdo řekl, že to o RP nemůže být kdykoli a za jakéhokoli systému? Vždy to bylo na hráčích. Ostatně bych požádal o příklad, kdy vlastně u frakcí o PVP nešlo, protože vždy to bylo to hlavní a vždy to tak bude. To bychom se dostali do roviny neopodstatněných výkřiků ze strany hráčů tak, jak se tomu stalo na fóru. Když hráči tolik touží po RP, proč se toho nedrželi do teď nebo proč si to tak neudělají do budoucna? Viděl jsi někdy chování členů Chaosu na akcích? Přišlo ti to RP? A to byla přitom jediná fungující frakce. Podle mě nemá smysl neustále tuto otázku přehazovat ze strany hráčů na RT, copak RT může stát za zadkem každého člena frakce a kontrolovat jeho projevy ve hře? To je přeci utopie, tyhle věci si má řešit sama frakce. Ani Chaos si tyhle prohřešky neřešil a přesto už nyní varuje před problémovými členy. Přijde mi to dost pokrytecké.
Redaktor: Tak to máš určitě pravdu. Kdybych mohl, tak většinu názorů Chaosu hodím do „Hlášek Kelevaru“, ale bylo by toho opravdu hodně. A nyní se tedy přenesme k následovníkům samotným. Můžeš Zemskému Trubači, exkluzivně, sdělit za co mohou následovníci získávat body, zabíjení opoziční frakce je jasné, ale copak dál?
Riam: Jako doposud to bude vítězství na akcích, kde jsou připraveny obdobné kameny, jak je známe z tajemství elfů s tím, že tyto přímo přičítají body do bodování, ale je systém i na získání bodů za zabití určitého npc. Ale budou to i různé úkoly, viz první úkol verbíři.
Redaktor:Takže pokud to chápu dobře, člověk z následovníků může takový kámen najít i někde ve světě, když, třeba, bude hledat mustangy? Případně připravují se nějáké interní úkoly typu "sežeňte mi tolik a tolik věcí a pokud budete první, dostanete tolik a tolik bodů"?
Riam: Ano, zhruba takto to bude fungovat.
Redaktor: Tak to je dobře, že to nebude jen o PvP, či přímo dungeonech. A plánuje se nějaká změna, zlehčení, získání diamantu a rubínu? Již nyní vím o lidech, kteří by do toho šli, ale je to prostě quest na strašně dlouho. Dříve byl právě na tento úkol vymezen čas po dobu dvou měsíců, kdy adept byl nucen tento quest splnit.
Riam: V úmyslu bylo toto naopak ztížit a zlehčení se neplánuje. Hráč musí projevit snahu stát se členem. Ostatně z tohoto důvodu mi pořád nejsou jasné námitky, že do frakce se dostane každý hned a bude tam dělat nepořádek. S ohledem na nutnost vynaložit toto úsilí si jistě každý dobře rozmyslí, jak se bude ve frakci chovat. Bude tedy fungovat jistá přirozená reciprocita. Bude nutné vynaložit veliké úsilí se do frakce dostat a naproti tomu stojí velmi důkladné zvážení, zda je adekvátní požadovat vyloučení z frakce. Fakticky vzato se tedy ani v tomto nic nemění a přijímání nových členů již nebude tolik vázané na osobní sympatie stávajících členů a adepta. Nad míru jasné je pak odbourání další administrativy, kdy se hlídaly různé lhůty, někdo musel kámen převzít a uchazeče naverbovat. Hráči nemusí na nikoho a nic čekat. Vše závisí na jimi vynaloženém úsilí.
Redaktor: Na tom něco bude, ale i tak bych řekl, že zájem o to nebude tak velký, neplánuje se něco ve stylu „začni s questem nyní a snížíme počet monster v questu na polovinu“? Přece jen hodně lidí by něco podobného třeba i nalákalo, když už je to taková žhavá novinka, od které se hodně slibuje.
Riam: Myslíš kvantitu na úkor kvality? Já myslím, že aktuálně pro takovéto úvahy prostor není. My nechceme za každou cenu nacpat do frakce co nejvíce lidí. Ostatně systém běží druhým dnem a nejdříve koncem září bude zřejmé, jak velký zájem o frakce je. Jakékoli podobné úvahy jsou tak předčasné.
Redaktor: Spíše jsem měl na mysli jakési postrčení lidí, kteří si třeba jisti nejsou. Nicméně, pojďme tedy od následovníků ještě dále. Je jasné, že vše běží chvíli, ale naznačil jsi, že by tu byla možnost pro vlastní frakci. Můžeš nám o tomto něco povědět blíže, co musí skupinka lidí/jednotlivec udělat pro založení takovéto další frakce?
Riam:V této otázce určitě nemohu předbíhat, protože:
1) Zatím nevíme, jestli vše funguje jak má, protože ještě prakticky nic krom verbování v souvislosti s frakcemi neproběhlo
2) Otázkou bude technická zátěž, nikdo dnes neví, jak plynulé budou skripty a jak snese sféra například střet 5 vs. 5 natož počty vyšší
3) Musí proběhnout i testy dalších věcí, zejména bitev
4) Pak se teprve na koncilu projedná tato možnost s tím, že vše je otevřené.
Nicméně jistě si všichni všimli z nastavení vendorů i stráží ve městech, že krom Orderu s Chaosem systém počítal nejen s Temným Kultem a Paladiny, ale dokonce i s dalšími dvěma frakcemi bez složitých nároků na skriptové úpravy. Tudíž fakticky vzato stačí zhotovit přijímací quest na získání příslušného frakčního kamene a bonusové odměny a ve skriptech pro nastavení vendorů a stráží upravit název frakce. Vše ostatní je nastavitelné přímo ve hře.
Samozřejmě představu o založení a rušení frakcí mám a dokonce jsou připraveny i některé věci, například nastavení stráží, vendorů a různé frakční bonusy. Aktuálně musí vše nejdříve dobře a plynule fungovat, pak se stanou tyto otázky aktuální.
Rozhovor byl uskutečněn na krásném místě, původně jsem si myslel, že toto je daný tajný ostrov! Ovšem vše kolem připomínalo spíše hrobku, pevnost, žalář… kdo ví pro koho! Z rozhovoru také vyplývá, že ve světě ještě nejsou kameny, které přidávají bonusy k následovníkům, ale jistě to nebude dlouho trvat a tyto kameny budou rozmístěny, stejně tak, jako mustangové.
Nicméně, milí čtenáři, nemusíte se bát zůstanu i nadále ve střehu a věřím, že nakonec se dostanu na tajuplný RT ostrov! A vy budete u toho!!!