Zemský Trubač
  Dnešní datum: 25. 02. 2018  • Hlavní stránka  • Seznam rubrik  • Kelevar.cz  • Fórum    

Uživatelské jméno:

Heslo:




Registrace nového čtenáře!


Hlavní stránka
Seznam rubrik
Ke stažení
Odkazy
Ankety
Hádanky
Nejčtenější články
Redakce

Personalizace
Rozšířené vyhledávání
Boží dar

Aktuality
Chaos
Guildy
Hádanky
Hrdinové
Informace
Interview
Kukátko
Literární koutek
Nekromanti
Orders
PK
Sportovní rubrika
Tiráž
Úvodník
Zprávy

30.04.2011: Již zítra nové číslo!
Máme zde další přelom měsíců a to znamená jediné - Vaše oblíbené noviny vydávají další číslo! Hrdě Vám představujeme nálož článků, která Vás odnese z Britainu až do Trinsicu! *Usmál se* Příjemné počtení přeje celá redakce Zemského Trubače!

01.02.2009: Nová redakce
Dnešním dnem, vyšlo první číslo vydané novým redakčním týmem. Také byly odstraněny některé drobné technické chyby na tomto webu. Přejeme Vám příjemné čtení.

04.09.2006: Úpravy
Proběhly drobné úpravy, které se týkaly technického stavu tohoto webu. Byla aktualizována verze phpRS na poslední 2.8.0, s touto verzí přišlo několik změn. Bohužel jsme museli vymazat databázi čtenářů, proto se prosím zaregistrujte znovu, abyste mohli psát komentáře pod svým jménem.

<<  Únor  >>
PoÚtStČtSoNe
   1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28     

téma * Hráči vs. gamemasteři aneb zamyšlení Khaalida a jednoho bezvýznamného hráče
Vydáno dne 01. 04. 2013 (1128 přečtení)

Ach ten nadpis. Věčné to téma, které poslední měsíce nabývá na důležitosti. Není týdne, kdy by se na fóru nerozhořela nějaká šarvátka mezi těmi nahoře a těmi dole. Až jsem si řekl, že kvůli tomu zapnu mozek a zamyslím se. A pak přišel Arya...




Myslím, že se shodneme na tom, že nám všem jde pouze a jen o jedno. Aby Kelevar fungoval. Za tou funkčností si můžeme představit hned několik věcí. Hodně hráčů online. Chceme status 100 plus ve špičce, nikoliv 50 plus ve špičce. Čím více lidí, tím větší zábava. Čím méně lidí, tím menší zábava. Chceme zábavu v dungách a na PvP. Chceme fungující ekonomiku. Chceme povedené akce. Chceme vlídné (a pokud možno sexy) gamemastery. Nechceme toho trochu moc? Jistě jste tu tezi v diskuzích na fóru zaregistrovali. Dnešní svět je orientován na spotřebitele. Všichni by se mu měli podřídit, jinak nepřežijí. Napsal to diskusní matador Arya. Ano, to je jistě věrný popis současného světa. Problém je v tom, že Kelevar nemá spotřebitele. Má hráče, kteří tu fungují ve velmi netypickém symbiotickém vztahu s gamemastery. Nic neplatí, pouze vyžadují. Za těch x let navyklí na určitý standard služeb, který takto pro bono prostě nemůže fungovat do nekonečna. Když si čtu ty žabomyší války mezi Riamem, Aryou, BloodyJoem a občas i femme Roxanne, tak se zdráhám zapojit. Hrozby lítají sem a tam. Na jedné straně hráči vyhrožují, že přestanou hrát. Na druhé straně, že gamemasteři na to začnou s..t. Jsem vyloženě skromný člověk, který když má něco zadarmo, tak je schopný přivřít jeden a půl kukadla. Možná špatný přístup, ale tak to je. Na jedné straně nechci, aby hráči začali odcházet kvůli přístupu gamemasterů, na druhé straně nechci, aby gamemasteři začali odcházet kvůli přístupu hráčů. Tak jak z toho ven?

Už několikrát jsem navrhoval zřízení jakéhosi Kelevarského fondu. Průzračně vedený – nikoliv Harvardský – fond by obdržel dobrovolné příspěvky od hráčů, a to by pomohlo vylepšit kvalitu. Přispěvovatelé by ve hře neměli žádné speciální výhody, ale byly by uvedeni na speciální zdi podporovatelů Kelevaru, včetně peněžního příspěvku, který by zaslali (pokud by o to stáli). Všichni zúčastnění by si potom více vážili těch na druhé straně barikády, Realizační tým by konečně nějak začal řešit problémy se skriptováním, Riam by mohl začít řešit to, co chce a ne to, co musí… Prostě by na tom vydělali všichni. Současný stav je podle mě neúnosný. Hrozba kolapsu visí ve vzduchu, a to na obou stranách. Pojďme s tím něco udělat. Než bude pozdě.

Poznámka autora: A zde to začne být zajímavé. Potkal jsem Aryu, poslal jsem mu tento pamflet a on se díky mému naléhání rozhodl k problematice také vyjádřit. Jeho slova zněla takto.

Dle mého je paralela s reálným světem pravdivá a dobře "argumentovatelná". Kelevar jako takový přichází s určitou nabídkou "balíku zábavy" a hráč jí buď akceptuje a nebo si vybere jinde. Lhostejno, že je ten balík poskytován zdarma - hráč má zkrátka spoustu alternativ jak investovat svůj čas. Pokud ta základní nabídka nebude dostatečně lákavá v porovnání s konkurencí, není šance server udržet. S tím hráči nic neudělají, ti tu nabídku tvoří jen z malé části formou vlídnosti a otevřenosti komunity. Fráze typu bude to tady takové jaké si to hráči udělají se během času ukázaly jako zcela vyprázdněné.

Když tedy přijmeme použitelnost přirovnání k tomuto základnímu ekonomicko-společenskému modelu nabídky a poptávky a podíváme se na chování RT touto optikou nezbývá než důrazně pozvednout obočí. Těžko u nějak rozumně vedeného projektu lze do takové míry rezignovat na reflexi názorů hráčů, informovanost, pružný způsob řízení a funkční organizační strukturu. Z mého pohledu je úplně jedno, jestli za svou práci dostávají odměnu nebo ne. Vnitřní motivaci si musí najít každý sám pro sebe a práce "pro ostatní" není pro každého. Pokud zkrátka nemám na práci dost času, je nutné v sobě najít dostatek sebereflexe a přenechat vedení a starost o server někomu aktivnějšímu. Nelze všechny změny kontrolovat a rozhodovat v konečné instanci v jednom člověku v podobě již ne tolik aktivního Persea a nelze, aby jediný scripter na serveru byl neaktivní do takové míry jako Yardin. Pokud se tyto věci nezmění, těžko lze očekávat dramatičtější a pozitivnější změny.

Pokud člověk není zaslepený a rozhlédne se okolo sebe a zmapuje si konkurenci Kelevaru, může s překvapením zjistit, že se ostatním serverům daří velmi dobře a v nějakém dlouhodobějším srovnání se jim daří neustále navyšovat počet hráčů již dlouhou dobu. Ultima tedy není mrtvá hra, pokud je jí věnováno dostatek intenzivní péče. A v tom je z mého pohledu hlavní problém Kelevaru, protože hlavní rozhodovací pravomoci a hlavně možnost udělat velký a razantní krok vpřed leží na bedrech lidí, kteří z nejrůznějších důvodů nemají na Kelevar již tolik času, přesto evidentně tento fakt nijak nehodlají reflektovat.

Kelevar měl vždy problém s přílišnou zkostnatělostí, a to je to, co ho teď velmi efektivně táhne k zemi. Přístup k hráčům, zamykání auditek, cenzura, odmítání věcí, které drtivá většina hráčů dlouhodobě podporuje a neschopnost věci dotahovat do konce rozumnou rychlostí - všechny tyto aspekty se jednoduše skládají dohromady a frustrace v hráčích roste. Je jednoduché z toho obvinit pár lidí, kteří "chtějí vyvolávat blbou náladu" a tvářit se, jak je všechno v pořádku, a co se vlastně děje, když Ultima už je tak stará hra. No, s tímhle jen těžko mohu souhlasit.

A abych tedy vyextrahoval z předchozího textu odpověď na tvou závěrečnou otázku - hráči s tím těžko mohou něco udělat. Mohou jen působit tlakem na zodpovědné lidí, kteří ale projevují pozoruhodnou odolnost proti - čemukoliv. Musí si to zkrátka uvědomit právě oni lidé. Otázka je, jestli k tomu vůbec dojde a jestli k tomu dojde včas. Mohl bych tady napsat tisíc dalších argumentů pro podporu mých tvrzení, mohl bych psát o vyspělosti a proměnách Kelevarské komunity a o tom, že GM bez hráčů jsou poněkud zbyteční a měli by si asi srovnat priority. Ale... řekl bych, že už jsem toho napsal i tak dost a většina mé snahy je zoufale zbytečná.

Poznámka autora: Zde jsem si slovo vzal nazpět já.

V jednom odstavci se ještě telegraficky musím věnovat akci, kterou na námět Temného Kultu zorganizovala Roxanne. Ano, slavné to zvěsti o temném rituálu a slepice v akademii. Hned na úvod musím předeslat, že jsem na akci nebyl, a tak se budu spíše věnovat tzv. „aftermathu“. Roxanne dostala pěknou čočku. Podle prakticky všech reakcí ta akce asi opravdu nebyla povedená. Ok, to beru. Ale když sem se do těch reakcí začetl, tak jsem měl zase jednou pocit, že moji spoluhráči na Kelevaru jsou prachsprostá banda hovad. Totální buzerace a psychický nátlak, který odstartovali, mě dost šokoval. Už po prvních dvaceti postech bylo jasné, že akce byl opravdu prů….švih, ale je potřeba hnát nebohou gamemasterku pomalu k sebevraždě? Sami si šáhněte na svědomí. Pokud v komentářích někdo začne o tom, že člen RT musí být psychicky odolný, tak na něj pošlu sousedova rotvajlera.

Dobrá, a ještě k BloodyJoeovi. Pozoruji, že tento hráč a můj „herní“ kamarád tu hýbe žlučí už jak Riamovi, tak Roxanne, se kterou se zapletl do nejedné šarvátky. Jsem si stoprocentně jistý tím, že to Bloody většinou myslí dobře. Bohužel je to tak trochu asociál (zdravím Morrigan), který vede diskuze v dost nekompromisním duchu. A pokud na to člověk není za ty měsíce a roky zvyklý (zdravím polovinu Templářů), tak ho snad musí chtít zabít. Navrhoval bych někdy si společně sednout v hospodě a jako správní Vikingové se spolu opít. Ona ta „důležitost“ diskuzí na internetu zase trochu poklesne. Co jsme si, to jsme si…

Poznámka autora: A znovu reaguje Arya.

Dle mého názoru tady kritika přesáhla únosnou mez a velmi se projevilo, že hráči nevidí nic v pozadí a neuvědomují si ze svého postavení některé věci. Těžko jim to vyčítat, ale konkrétně v tomto případě to už bylo hodně za hranou. Akce se nepovedla, Nekromanti navíc nejsou oblíbení, takže se toho nasbíralo více. Věřím, že si z toho Roxanne vezme přece jenom spíše to lepší a nezanevře na nějaké další snahy v této oblasti. I když opravdu platí dvakrát měř jednou řež a ne všechna kritika je jen zlá a bezdůvodná.

Pozn. redakce - text psaný kurzívou je citovaný názor hráče Arya, nikoli názor autorův.


[Akt. známka: 0 / Počet hlasů: 0] 1 2 3 4 5
( Celý článek | Autor: Khaalid | Počet komentářů: 253 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek)

Máme zde Turnaj Guild a Šampionát v boxu. Měli by jste zájem se v článcích dozvědět právě něco z těchto soutěží? Tedy, informace z jednotlivých kol boxu a turnaju guild?

Určitě oboje! (1103 hl.)
 
Zajímá mne pouze šampionát v boxu (792 hl.)
 
Zajímá mne pouze turnaj guild (795 hl.)
 
Je mi to jedno (770 hl.)
 
Nepřečtu si to, ale může být (741 hl.)
 
Nečtu to tu (838 hl.)
 

Celkem hlasovalo: 5039

Na koníčka...
(01. 04. 2015, 826x)
Vítejte v "Sanctuary"
(01. 05. 2015, 549x)
Ona hleda jeho, on hleda ji
(01. 04. 2015, 443x)

Databáze je prázdná!


Vlož klíčové slovo

Chata rybník KomorníkSportovní rybolovČeská Kanada ubytováníKomorník chataKomorník KunžakUbytování cenyPenzion stravováníChataChata RakouskoTelč PenzionyOkres Jindřichův HradecHoubaření ubytováníČeská Kanada


Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce. Na této stránce použité názvy programových produktů, firem apod. mohou být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků. Za všechny články zodpovídají jejich autoři. Kopírování jen se souhlasem autorů. | Technická podpora - Gordon @ Kelevar.cz (2004-2007) TOPlist